Wááááy too much information! – over waarom infographics zo fijn zijn

geplaatst in: Blogs, Uncategorized | 0
Infograph PKN, detail 1
Infograph PKN, detail 1

Ik krijg altijd de kriebels als iemand zegt: ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. “Maar welke dan?”, denk ik dan meteen. En wat als je dan duizend woorden (of cijfers) hebt te vertellen, helpt een plaatje dan ook? Jazeker. Vooral als je de informatie in een infographic giet.

Wat is een infographic?

Volgens Frankwatching is een infographic ‘een grafische weergave van informatie over een bepaald onderwerp, bestaande uit tekst en beeldmateriaal. Het streven is om (complexe) informatie op een eenvoudige wijze te communiceren’. Je zou het kunnen zien als een opgeleukte grafiek. In plaats van balken, curves en taartpunten gebruik je poppetjes, wolkjes en rondjes. Dezelfde informatie, maar dan leuk en overzichtelijk vormgegeven.

 

Infograph PKN, detail 2
Infograph PKN, detail 2

Wat is het voordeel van een infographic?

Het grootste voordeel van een infographic is natuurlijk dat je veel (complexe) informatie in één oogopslag inzichtelijk maakt. Maar wacht, er is meer! Infographics zijn niet alleen handige tools om te leren en te informeren, ze:

  • Bouwen ook aan je merk. Infographics hebben de kracht om je merk neer te zetten als inspirerende en boeiende deler van informatie. In tegenstelling tot saaie cijferduwer.
  • Worden gelezen. Goed vormgegeven infographics worden 30% beter gelezen dan tekstartikelen*. Als je dus nu nog leest: petje af!
  • Mensen kunnen er meer mee. 90% van de informatie die mens daadwerkelijk oppikt, is visueel. En 40% van de mensen reageert beter op visuele informatie dan op tekst*.
  • Ze worden gedeeld. Infographics zijn bij uitstek geschikt om gedeeld te worden via social media. Met een fractie aan mediakosten, krijg je meer bereik.

* Gevonden in, natuurlijk, een infographic.

 

Hoe kom ik aan een infographic?

Dat is gemakkelijk: stuur mij een mail. En stuur mij je informatie. Dan komen we er samen wel uit. Bovenstaande infographic heb ik bijvoorbeeld vormgegeven voor de Protestantse Kerk. Het brengt in beeld wat de kerk zo ongeveer in een jaar doet. Een paar andere voorbeelden vind je in de portfolio.