Deze website staat vol met dingen die ik heb gedaan. Maar wat kan ik nu eigenlijk voor jou betekenen? Kortweg kent Vernuftige Werken drie – soit, vier – hoofdactiviteiten: schrijven, spreken, preken en ontwerpen.

Schrijven

Reclameteksten schrijven en concepten bedenken, dat is mijn oorspronkelijke beroep. Ik deed dat werk een kleine tien jaar bij verschillende bureaus voor klanten als Mazda, Hyundai, Honda, Brugman Keukens & Badkamers, Keukenmaxx, TomTom, LIPS (Assa Abloy), Schoonenberg Hoorcomfort en nog veel meer. Voor al die opdrachtgevers schreef en bedacht ik voor talloze media: van verkoopbrieven en advertenties tot folders en brochures en van radio-, tv-commercials en voice-overscripts tot websites en content voor blogs en social media.

Hoe ruim of bescheiden je budget ook is, welk medium er ook tot je beschikking staat en welke producten en diensten je ook aanbiedt: je kunt bij mij rekenen op copy die past en prikkelt. Rake teksten. Spitsvondige kopregels. Kloppende concepten. Aansprekende content.

  • Copy: Advertenties, verkoopbrieven, mailings, folders, brochures, flyers, interviews, websites, blogs, content voor social media, etc.
  • Redigeren: Heb je al een tekst, maar mag het nét even wat scherper? Puntje op de ‘i’? De d-tjes en t-tjes gecontroleerd? Gewoon een mooi, lopend verhaal met een kop en een staart?
  • Kort, korter, kortst: Je kunt er maar om verlegen zitten, een lekkere merknaam, een creatieve url, een slogan, of een pay-off. Als copywriter ben ik als geen ander bedreven in het creatieve denkwerk op de korte baan.

Ontwerpen

Het ontwerpen begon bij mij uit nieuwsgierigheid. Ik wilde wel eens weten wat de mogelijkheden en beperkingen waren van de opmaakprogramma’s waar mijn art-directors altijd mee werkten. Voor ik het wist kocht mijn eerste iMac en zat ik tot over mijn oren in InDesign, Illustrator en natuurlijk Photoshop. Inmiddels heb ik al heel wat pixelschuiven en vectortrekken achter de rug. Geen idee waar ik het over heb? Geen punt. Laten we het er maar op houden dat je bij mij terecht kunt voor allerlei ontwerpwerk.

  • Huisstijlen: Een huisstijl is meer dan een logo. En meer dan een visitekaartje en briefpapier. Het is de identiteit van je bedrijf of organisatie samengevat in één beeld. Ik denk graag met je na over welke beeldtaal het beste is voor jouw club. En vervolgens werk ik het uit in alle denkbare onderdelen: van briefpapier en visitekaartje, tot envelop en koffiemok.
  • Specials: Zoek je iets bijzonders? Een mooie opmaak van een pagina? Visuals bij een artikel? Je kunt bij mij terecht voor allerlei soorten ontwerpen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een infographic? Of een mooie tekst, visueel uitgewerkt? Of zoek je gewoon een kek plaatje, met een twist voor op social media? Ik ben je man!

(S)preken

In Rotterdam hebben ze de mooie uitspraak: “Die lult drie kwartier in een half uur”. Ik weet niet of ik van dat allooi ben, maar inmiddels heb ik al aardig wat ervaring in het spreken voor en het begeleiden van groepen.

  • Preken: Ik ben regelmatig te vinden als voorganger in een kerk in Rotterdam. Ik doe dat al een aantal jaren, sinds ik stage begon te lopen in verschillende kerkelijke gemeentes. Weten hoe ik preek? Beluister één van mijn preken. Nodig mij gerust een keer uit om voor te gaan in jouw gemeente!
  • Spreken: Binnen het kerkelijke erf ben ik inmiddels ook aardig bedreven geraakt in het geven van workshops. Daarbij leg ik altijd de nadruk op ‘work’: deelnemers gaan ook echt even aan de slag! Ook een workshop door mij? Bekijk hier één van de mogelijkheden. Maar een workshop op maat – bijvoorbeeld een bezinning voor de kerkenraad – is ook mogelijk!

MKBram_11