Heeft u wel eens van Joe Girard gehoord? Hij was en is de beste autoverkoper aller tijden. In zijn vijftien jaar durende salescarrière verkocht hij meer dan 13.000 auto’s, zo’n vijf á zes op een dag. Dat is ongekend! Weet u hoe hij hem dat flikte?
Hij zette radicaal in op relaties.
Zijn klanten kregen dertien keer per jaar een kaart van hem. Iedere maand (waarvan één op de verjaardag) viel er een kaart op de mat, en één met kerst. Irritant? Te veel? Misschien. Maar Girard verzekerde zich zo van een plek in de hoofden en harten van mensen. Moest er een auto komen? Men dacht meteen aan Joe. En dat kreeg hij simpelweg voor elkaar door attent te zijn.
Aan zijn voorbeeld moet ik altijd denken als ik naar de kerk kijk en naar de manier waarop ik zelf met mijn geloof omga. Het heeft weinig zin om de mensen van de straat je ‘showroom’ in te trekken. Maar wel heeft het zin om erover te zorgen dat mensen je kunnen vinden als ze wél behoefte aan je hebben.
Dat is ook missionair-zijn voor mij. Je hoeft daar niks extra’s voor te doen. Geen boeken voor te lezen. Geen congressen voor te bezoeken. Geen discipelschapstrainingen te volgen. Je hoeft alleen attent te zijn. In te zetten op relaties. En te zorgen dat men weet: als je me nodig hebt, ben ik er.
Deze blog verscheen eerder als ‘Missionair Oogpunt‘ op de website van de Protestantse Kerk in Nederland.