Er was eens een Oudtestamentische man genaamd Bezaleël. Zijn naam betekent, mocht het je interesseren: ‘onder de bescherming van God’. Maar daar gaat het nu niet om. Het punt is dat het verhaal gaat dat deze Bezaleël door de Geest van God vervuld werd met “wijsheid, met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk. En om te bedenken vernuftigen arbeid, te werken in goud, en in zilver, en in koper”. Ja, ja, niet te zuinig! Bezaleël was namelijk speciaal geselecteerd om te gaan werken aan een paar legendarische artefacten: de Ark van het Verbond (je weet wel, van de film ‘Raiders of the lost Ark’) en de Tabernakel (‘verblijfplaats’), een soort rondreizende versie van de tempel van Israël.
Het talent van creativiteit
Welnu, in alle bescheidenheid, voel ik me wel verwant aan Bezaleël. Niet dat ik nu speciaal door God ben geroepen om ‘vernuftige werken’ te doen. Maar aan de andere kant: waarom ook niet? Ik ben nu eenmaal best goed in het ‘bedenken van vernuftige arbeid’, in het doen van ‘vernuftige werken’. Nee, ik bouw geen Arken of Tabernakels, maar ik ben wel gezegend met talent. Het talent van creativiteit. Net zoals de Ark en de Tabernakel vernuftige werken van hun tijd waren – om het volk van Israël als het ware te voorzien van een mobiele tempel en draagbare offerplaats voor hun tijd in de woestijn – zo bedenk ik ook vernuftige oplossingen om opdrachtgevers op de beste manier op weg te helpen.
Nee, ik bouw geen Arken of Tabernakels, maar ik ben wel gezegend met talent. Het talent van creativiteit.
De materialen waarmee ik werk
Net als Bezaleël heb ik verschillende materialen voorhanden om mee te werken. Meer dan eens zijn het de zesentwintig letters van het alfabet, die ik tot puntige kopregels, scherpe webtektsen, wervende body copy of aansprekende content weet te verwerken. Andere keren betreft het een set aan agogische vaardigheden voor het samenstellen van een stimulerende workshop of, op het kerkelijke erf, dito preken. En weer andere keren zijn het ontwerpskills, voor een mooie visual, een infographic, een typografisch ontwerp, een folder of noem maar op. En ten slotte: soms zijn het de contacten en vaardigheden die zorgen dat een productie er simpelweg komt: van tekst tot ontwerp, en van ontwerp tot realisatie.
In de geest van een woestijnbewoner
Dat is dus Vernuftige Werken, een freelance activiteit in de geest van een woestijnbewoner die van alles en nog wat in de vingers had. Ik werk met wat er voorhanden is, met wat er wordt gevraagd en zet mij zo in om tot de meest inspirerende, passende praktische samenstelling te komen. Heb je vernuftige teksten of sterke ontwerpen nodig? Zoek je een enerverende workshop of creatieve invulling van een bijeenkomst of bijvoorbeeld een kerkenraadsdag? Bel of mail me gerust.
Wat ik wel ga doen, is beide werelden inzetten om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.
Vragen?
Afhankelijk van in welke hoedanigheid je het bovenstaande leest, kan ik me voorstellen dat er twee soorten vragen op kunnen komen:
- Voor de zakelijke opdrachtgevers: ‘Dus je bent gelovig en theoloog. Ga je nu ook bij ons evangeliseren?’
- Voor de kerkelijke of levensbeschouwelijke opdrachtgevers: ‘Dus je bent copywriter en communicatieadviseur. Ga je ons nu ook vercommercialiseren?’
Op beide vragen is het antwoord: nee. Maar niet helemaal. Nee, je hoeft van mij niet op je taal te letten, of stil te zijn voor het eten zodat ik kan bidden. En nee, ik ga niet komen met goedkope slogans of onzinnige verkoopacties. Wat ik wel ga doen, is beide werelden inzetten om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Voor zakelijke opdrachtgevers betekent het dus dat je gediend wordt door een professional die graag in teksten duikt. Die met religieuze precisie aan ontwerpen sleutelt en die met bezieling presenteert. Voor kerkelijke of levensbeschouwelijke opdrachtgevers betekent het dat je een professional krijgt die de kerk en haar leden durft te zien als sterk merk. Iemand die denkt in doelen en doelgroepen, zonder platvloers te worden, en zonder kwalitatief resultaat in te wisselen voor kwantiteit. Okee?